Handleiding

Welkom op de lob-website van Yuverta-Amsterdam West.

Op deze website staat alle informatie over het lob-programma op Yuverta. Hier vind je onder andere eenmalige activiteiten die plaats vinden in of buiten school maar ook terugkerende opdrachten die je kunt gebruiken tijdens de mentorlessen. 

______________________________________
Hieronder een overzicht van elk onderdeel op de website:

- Home- startpagina waar je nieuwe ontwikkelingen    op gebied van lob op onze school kunt ontdekken. 
- LOB Yuverta - lob routekaarten en informatie over       eenmalige activiteiten
- Voor docenten - deze handleiding en uitleg over de     doelen van de opdrachten. 
- Opdrachtkaarten en invulkaarten per leerjaar     (Klas 1, 2, 3 en 4)
 _______________________________________

Het is de bedoeling dat alle klassen vijf opdrachten per jaar maken. Dit kan bijvoorbeeld tijdens een lob-les of coachles worden gedaan. De coach is verantwoordelijk voor het lob-dossier van zijn/haar coachleerlingen. Naast de opdrachten maken leerlingen ook meerdere driehoeksgesprekken, een format hiervoor vind je hier

Het lob-dossier 
                  Elke leerling heeft een lob-dossier:

Een dossier van de leerling zelf. De leerlingen maken vanaf leerjaar 1 op hun Yuverta-account een Sway aan. Gemaakte opdrachten en doorlopende activiteiten zullen worden opgeslagen in deze Sway gedurende de schoolloopbaan van de leerling.  

Na de driehoeksgesprekken maken de leerlingen een rapportpresentatie. Hier komen de resultaten van de leerlingen aan bod, hun prestaties en hun gelopen loopbaanroute. Een format voor deze presentatie vind je hier. 

De opdrachten

Per klas staan er op de website opdrachtenkaarten en invulkaarten. Voordat je als coach een opdracht kiest om met de klas te doen is het verstandig om de volgende punten te bekijken:
- Wat houdt de opdracht in?
(Misschien is het nodig om vooraf voorbereidingen te treffen)
- Past de opdracht bij de klas of tijd van het jaar?
(Sommige opdrachten zijn klassikaal en andere opdrachten zijn gericht op bijvoorbeeld stage of het kiezen van de keuzedelen)
- Is de opdracht niet al gemaakt door de leerlingen?
(Het kan zijn dat er een andere docent deze opdracht al heeft gedaan met jouw klas) 

De meeste opdrachten bestaan uit een opdrachtenkaart en een invulkaart. De antwoorden van de opdrachtenkaart (pdf) kunnen de leerlingen invullen op de invulkaart (word). Zie stappenplan hieronder (voorbeeld voor leerjaar 1, opdracht 3):

Stap  1: Ga naar Klas 1
Stap  2: Open de pagina opdrachtkaarten
Stap  3: Klik op opdrachtenkaart 3 ambitie
Stap  4: Download het pdf document 
Stap  5: Ga terug naar de website en klik op Klas 1
Stap  6: Open de pagina invulkaarten
Stap  7: Klik op invulkaart 3 ambitie
Stap  8: Download het word document.
Stap  9: Vul de antwoorden van de opdrachtenkaart                 in op de invulkaart in word. 
Stap 10: Sla het word document op in het lob mapje.
Stap 11: Mail het word document naar de mentor.
Stap 12: De mentor slaat het word document op,                     op de G schijf. 

Voor vragen neem contact op met de lob-coördinator