Lob opdrachten klas 4
Lob bij klas vier staat volledig in het teken van het maken
van de juiste keuze voor de vervolgopleiding. Elke opdrachtenkaart voor
leerjaar vier is dan ook ontwikkeld om deze keuze zo goed mogelijk te kunnen maken.
Leerlingen die nog twijfelen kunnen door de opdrachtenkaarten worden geholpen met
het maken van de juiste keuze. Leerlingen die al zeker weten wat ze willen
worden kunnen door de opdrachtenkaarten kijken of de opleiding wel bij ze past.
Alle stappen die de leerling moet doorlopen om uiteindelijk te worden
toegelaten tot een opleiding komen ook aan bod in de opdrachtenkaarten.
De eindopdracht lob vierdejaars is het kiezen van een
vervolgopleiding die bij ze past en deze keuze kunnen onderbouwen tijdens een
gesprek met de decaan of mentor.
Opdrachtenkaart 1 – Voorbeelden van leerlingen die op verschillende manieren gekozen hebben voor een vervolgopleiding. Tips en trucs over wat je het beste kunt doen om te zorgen dat je een vervolgopleiding kiest die het beste bij jou past.
Opdrachtenkaart 1 – Voorbeelden van leerlingen die op verschillende manieren gekozen hebben voor een vervolgopleiding. Tips en trucs over wat je het beste kunt doen om te zorgen dat je een vervolgopleiding kiest die het beste bij jou past.
- Opdrachtenkaart 2 – Welke mbo scholen zijn er in
de omgeving van Amsterdam? Wat is het verschil tussen een open dag en een
meeloopdag? Wat is het nut van het bezoeken van scholen en op welke manier kun
je het beste informatie verzamelen? Antwoorden hierop kunnen de leerlingen
vinden door het maken van deze opdracht.
- Opdrachtenkaart 3 – Tijdens deze opdracht staan
de leerlingen stil bij wat LOB eigenlijk inhoud en wat ze hebben gedaan in de
afgelopen jaren aan LOB. Door het maken van een stappenplan hebben de
leerlingen een duidelijker beeld van hoe ze hun vervolgstappen gaan aanpakken
om zo aangenomen te worden op hun vervolgopleiding naar keuze.
- Opdrachtenkaart 4 – Leerlingen gaan anderen
interviewen met vragen over zichzelf. Met deze feedback leert de leerling
zichzelf beter kennen wat helpt bij het maken van keuzes in de toekomst.
- Opdrachtenkaart 5 – Wat heeft de leerling tot nu
toe gedaan om er voor te zorgen dat hij genoeg informatie heeft verzameld om
voor de juiste vervolgopleiding te kiezen. Welke loopbaanvragen heeft de
leerling nog en waar zou de leerling terecht kunnen met deze vragen.
- Opdrachtenkaart 6 – Maken van een presentatie
over het kiezen van een vervolgopleiding.
- Opdrachtenkaart 7 – Wat moet je kunnen en kennen
voor welke beroep. Waar ben jij goed in en passen jouw competenties bij jouw beroepskeuze. Deze opdracht laat de leerling nadenken over of een beroep
wel of niet bij de leerling past op basis van competenties.
- Opdrachtenkaart 8 – Maken van een
gepersonaliseerd curriculum vitae.
- Opdrachtenkaart 9 - Het kunnen netwerken is voor
de leerlingen iets nieuws. Het begrip netwerken en de functie hiervan zullen duidelijker worden door het uitvoeren van deze opdracht.
- Opdrachtenkaart 10 – Maken van schema’s over jouw vervolgopleiding en jezelf om de verschillen en overeenkomsten hiervan te
presenteren.