Lob Klas 4


Lob opdrachten klas 4


Lob bij klas vier staat volledig in het teken van het maken van de juiste keuze voor de vervolgopleiding. Elke opdrachtenkaart voor leerjaar vier is dan ook ontwikkeld om deze keuze zo goed mogelijk te kunnen maken. 

Leerlingen die nog twijfelen kunnen door de opdrachtenkaarten worden geholpen met het maken van de juiste keuze. Leerlingen die al zeker weten wat ze willen worden kunnen door de opdrachtenkaarten kijken of de opleiding wel bij ze past. Alle stappen die de leerling moet doorlopen om uiteindelijk te worden toegelaten tot een opleiding komen ook aan bod in de opdrachtenkaarten.

De eindopdracht lob vierdejaars is het kiezen van een vervolgopleiding die bij ze past en deze keuze kunnen onderbouwen tijdens een gesprek met de decaan of mentor.

Opdrachtenkaart 1 –  Voorbeelden van leerlingen die op verschillende manieren gekozen hebben  voor een vervolgopleiding. Tips en trucs over wat je het beste kunt doen om te zorgen dat je een  vervolgopleiding kiest die het beste bij jou past.

-       Opdrachtenkaart 2 – Welke mbo scholen zijn er in de omgeving van Amsterdam? Wat is het verschil tussen een open dag en een meeloopdag? Wat is het nut van het bezoeken van scholen en op welke manier kun je het beste informatie verzamelen? Antwoorden hierop kunnen de leerlingen vinden door het maken van deze opdracht.

-        Opdrachtenkaart 3 – Tijdens deze opdracht staan de leerlingen stil bij wat LOB eigenlijk inhoud en wat ze hebben gedaan in de afgelopen jaren aan LOB. Door het maken van een stappenplan hebben de leerlingen een duidelijker beeld van hoe ze hun vervolgstappen gaan aanpakken om zo aangenomen te worden op hun vervolgopleiding naar keuze.

-        Opdrachtenkaart 4 – Leerlingen gaan anderen interviewen met vragen over zichzelf. Met deze feedback leert de leerling zichzelf beter kennen wat helpt bij het maken van keuzes in de toekomst.

-        Opdrachtenkaart 5 – Wat heeft de leerling tot nu toe gedaan om er voor te zorgen dat hij genoeg informatie heeft verzameld om voor de juiste vervolgopleiding te kiezen. Welke loopbaanvragen heeft de leerling nog en waar zou de leerling terecht kunnen met deze vragen.

-        Opdrachtenkaart 6 – Maken van een presentatie over het kiezen van een vervolgopleiding.

-        Opdrachtenkaart 7 – Wat moet je kunnen en kennen voor welke beroep. Waar ben jij goed in en passen jouw competenties bij jouw beroepskeuze. Deze opdracht laat de leerling nadenken over of een beroep wel of niet bij de leerling past op basis van competenties.

-        Opdrachtenkaart 8 – Maken van een gepersonaliseerd curriculum vitae.

-        Opdrachtenkaart 9 - Het kunnen netwerken is voor de leerlingen iets nieuws. Het begrip netwerken en de functie hiervan zullen duidelijker worden door het uitvoeren van deze opdracht.

-        Opdrachtenkaart 10 – Maken van schema’s over jouw vervolgopleiding en jezelf om de verschillen en overeenkomsten hiervan te presenteren.