Lob Klas 3


Lob opdrachten klas 3


Het doel van de loopbaanbegeleiding in klas drie is dat de leerlingen zich gaan oriënteren op hun vervolgopleiding. Ze komen er door middel van de opdrachtenkaarten achter welke opleidingen er zijn en welke beroepen er aan de opleidingen zijn gekoppeld. Daarnaast worden de leerlingen gestimuleerd om te gaan nadenken over hun ambities en hun toekomst. Ook vaardigheden zoals netwerken en plannen komen aan bod. 

De stage in de derde klas is een belangrijke ervaring voor het maken van de vervolgopleidingskeuze, waar de opdrachtenkaarten ook een rol in spelen. Omdat interesses en kwaliteiten van de leerlingen in de loop der tijd kunnen veranderen zal ook hier opnieuw naar worden gekeken.

De eindopdracht lob derdejaars zal zijn het presenteren van de verschillen tussen hun eerste presentatie in klas één en hun huidige situatie. Ook zullen zij een stap zetten in de keuze van hun vervolgopleiding. Dit kan zijn, afhankelijk van de leerling, het kiezen van een domein tot aan het kiezen van een beroep. Belangrijk hierbij is dat leerlingen goed kunnen uitleggen waarom deze keuze bij hen past met behulp van de kwaliteiten en motieven die ze tot dan toe bij zichzelf hebben ontdekt.

Opdrachtenkaart 1 – Op de website bekijkjetoekomst.nu kunnen de leerlingen verschillende korte opdrachten maken die ze helpen bij het maken van een keuze voor een beroepsopeleiding. Deze opdrachten kunnen worden omgezet in een pdf en in het lob-dossier worden geplaatst. 

Opdrachtenkaart 2 – Het kunnen netwerken is voor de leerlingen iets nieuws. Het begrip netwerken en de functie hiervan zullen duidelijker worden door het uitvoeren van deze opdracht.

-        Opdrachtenkaart 3 – In elk beroep voer je andere taken uit. Leerlingen zullen door middel van deze opdracht meer inzicht krijgen in welke taken zij leuk vinden en welk beroep hierbij past.

-        Opdrachtenkaart 4 - Is een eerste kennismaking met de website kiesmbo. Deze website is erg fijn voor leerlingen die meer willen weten over alle aangeboden vervolgopleidingen in het mbo. Tijdens de opdracht zullen zij een aantal beroepen uitkiezen die ze interessant lijken.

-        Opdrachtenkaart 5 – Tijdens deze opdracht zullen de leerlingen samen met hun ouders gaan kijken naar hun kwaliteiten. Welke kwaliteiten vinden de leerlingen dat ze hebben en wat vinden de ouders van hun antwoord. Meer inzicht in zichzelf zorgt voor meer duidelijkheid in het maken van keuzes.

-        Opdrachtenkaart 6 – Is het houden van een presentatie over hoe de leerling zichzelf ziet over 15 jaar. Met deze informatie kan de leerling een betere keuze maken als het gaat om de toekomst.

-        Opdrachtenkaart 7 – Deze korte opdracht geeft inzicht over hoe de leerling nu in het leven staat mar ook wat de leerling in de afgelopen drie jaar heeft bereikt.

-        Opdrachtenkaart 8 – Met deze opdracht zal de leerling gaan nadenken over wat hij belangrijk vindt in een baan. Met deze informatie kan de leerling een test doen om te kijken welk beroepsdomein het beste bij hem past.

-        Opdrachtenkaart 9 – Waar kun je stage lopen? waar wil je stage lopen? en hoe pak je het kiezen van een stage het beste aan? Vragen die met deze opdrachten allemaal worden beantwoord.

-        Opdrachtenkaart 10 - Deze opdracht bevat een beroepentest en een disctest die de leerlingen maken en waar de leerlingen vragen over beantwoorden.