Lob Klas 2


Lob opdrachten klas 2


In klas twee gaan de leerlingen verder met het ontdekken van hun kwaliteiten en motieven. Daarnaast gaan ze zich op de keuzemomenten in de bovenbouw oriĆ«nteren. 

Eind klas twee kiezen de leerlingen voor de keuzevakken voor klas drie. Omdat dit de eerste stap is die leerlingen maken richting een beroepskeuze is het belangrijk dat de leerlingen hier goed over kunnen nadenken. Elke opdrachtenkaart voor het tweede leerjaar is dan ook ontwikkeld om deze keuze zo goed mogelijk te kunnen maken. Naast dat ze leren welke keuzes er zijn en wat het maken van keuzes betekent voor de doorstroom naar het mbo, kunnen ze er ook achter komen welk keuzevak het beste bij hen past door te kijken naar zichzelf.

De eindopdracht lob tweedejaars zal zijn het presenteren van de onderbouwing voor de keuze van de keuzevakken in klas 3. 

Opdrachtenkaart 1 - Tijdens deze opdracht leren de leerlingen wat een talent is, welke talenten ze zelf hebben en hoe een talent hebben kan helpen bij het kiezen van een vervolgopleiding.

Opdrachtenkaart 2 - In deze opdracht worden de profielen uit het mbo uitgelicht. Leerlingen komen er tijdens deze opdracht achter welke profielen er zijn en welke er bij ze passen. 

Opdrachtenkaart 3 - Met deze opdracht leren de leerlingen de vaardigheid 'plannen'. Door de leerling op verschillende manieren te laten plannen, trainen zij hun organisatie skills. Een belangrijke vaardigheid die de leerling overal kan inzetten. 

Opdrachtenkaart 4 – Is een eerste kennismaking met de website kiesmbo. Deze website is erg fijn voor leerlingen die meer willen weten over alle aangeboden vervolgopleidingen in het mbo. Tijdens de opdracht zullen zij een aantal beroepen uitkiezen die ze interessant lijken. 

Opdrachtenkaart 5 – Bestaat uit een aantal testen waaruit de leerling informatie kan halen als het gaat om een beroepskeuze of interesse-overzicht.  

Opdrachtenkaart 6 – Met deze opdracht leert de leerling iets meer over zichzelf. Welk gedrag past bij de leerling en in wat zou de leerling doen in verschillende situaties. 

 Opdrachtenkaart 7 – Het maken van keuzes is niet altijd even makkelijk. Deze opdrachtenkaart geeft tips over hoe je keuzes kunt maken over je loopbaan.

Opdrachtenkaart 8 – De leerlingen gaan in deze opdracht hun leerroute uitstippelen. Op deze manier komen ze erachter wat ze allemaal nog te wachten staat en wat voor invloed hun keuzes hebben op de toekomst.  

Opdrachtenkaart 9 – Korte opdracht over de kwaliteiten en valkuilen van de leerling.

Opdrachtenkaart 10 – Deze opdracht is de eindopdracht waarin de leerling zichzelf en de keuze
voor de keuzevakken in het derde jaar zal presenteren.